Tofino, Walvisavontuur per zodiac - Reisverslag uit Tofino, Canada van Fokke en Marian Boer - WaarBenJij.nu Tofino, Walvisavontuur per zodiac - Reisverslag uit Tofino, Canada van Fokke en Marian Boer - WaarBenJij.nu

Tofino, Walvisavontuur per zodiac

Blijf op de hoogte en volg Fokke en Marian

29 Juni 2014 | Canada, Tofino

Donderdag 26 juni Tofina Whale watching adventrure

Omdat het gister super mooi weer was, strakke blauwe hemel en hoge temperatuur besloten we om naar Tofino te rijden aan de westkust van Vancouver Island. Het was een rit van vele bochten en hoogteverschillen. Om ca 12.00 uur kwamen we in Tofino aan, eerst een mooi plekje op de camping uitgezocht en daarna het stadje in gegaan. Het is echt een surfstadje, overal en alles in de omgeving heeft te maken met surfen.. We parkeerden bij het kantoor voor een Whalewatch-adventure, een tocht met een zeer snelle open boot de Pacific oceaan om walvissen te spotten. We besloten dat we zo’n tocht wilden maken en om 16.00 uur konden we mee. Dus eerst het stadje bekekn, wat gewandeld en na de koffie op naar het avontuur.
We moesten speciale zware pakken aan en voelde ons net marsmannetjes, maar goed op naar de snelle boot. Deze ging echt snel vlogen we over het water dat bij het neerkomen na de golfen flink opspatte. Na ruim een uur te hebben gevaren kwamen we aan bij een groepje walvissen, helaas bleken het geen Orca’s te zijn zoals op alle folders en afiches staan afgebeeld, maar grijze walvissen van ca 15 meter lang. Je zag ze boven komen doordat ze lucht en water spoten en zag dan hun ruggen. Jammer genoeg duiken deze grijze walvissen niet zo recht naar de diepte als de potvissen die we op de Lofoten hebben gezien en waarvan je de giga staartvinnen boven water ziet als ze weer duiken. Maar goed, het is toch weer een bijzondere belevenis om zulke grote walvissen met eigen ogen te zien.
Ook heeft een groep zeearenden hier hun nesten dus ook deze bijzondere vogel gezien. Tijdens de tocht voeren we ook langs eilanden met hun bewoners t.w. een eiland met zeehonden, een eiland met zeesterren en een eiland met grote zeeleeuwen van ruim 2000 kg. Al met al was het een echt avontuur om mee te maken, beetje jammer dat er steeds meer bewolking kwam tijdens de reis.
Toen we om ca 19.00 uur op de camping kwamen begon het te regenen, dus vanavond geen romantische zonsondergang op het strand van Tofino…..