Donderdag 19 juni de Icefields Parkway - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Fokke en Marian Boer - WaarBenJij.nu Donderdag 19 juni de Icefields Parkway - Reisverslag uit Jasper Park Lodge, Canada van Fokke en Marian Boer - WaarBenJij.nu

Donderdag 19 juni de Icefields Parkway

Blijf op de hoogte en volg Fokke en Marian

22 Juni 2014 | Canada, Jasper Park Lodge

Donderdag 19 juni, Route langs the Icefields Parkway

Vandaag weer een zonnige dag en voordat we Banff verlaten maakt Fokke een rit met de kabelbaan van Banff. Ik blijf beneden voor een Starbucks en Fokke geniet met volle teugen van het uitzicht.
Na nog een emmertje koffie gingen op weg richting Lake Louise waar we al geweest waren, maar dat we passeren om in westelijke richting onze route te vervolgen.

We hebben al heel veel moois gezien, maar de Icefields Parkway slaat echt alles, hij lijkt of je in een 3 dimensionale natuurfilm rijdt, het is zonder te overdrijven adembenemend mooi! Zoals beschreven in de folders en boeken over Canada, na iedere bocht weer een prachtig panorama. We maken foto’s en filmen maar die kunnen nooit weergeven hoe adembenemend mooi het is. We treffen natuurlijk ook prachtig weer. Ook weer beren onderweg, een moeder met jong en deze moeder is 2x groter dan de vorige beren die we zagen. Al snel stopten er meerdere auto’s en campers langs de kant van de weg om de beren te filmen. Plots kwam daar de politie met zwaailichten aan, de politieman met groot geweer waarschuwde dat men niet dichterbij mocht komen en men weer in de auto’s moest gaan. De beer liep te grazen en kwam steeds dichter bij de weg…..
We vervolgde onze weg en kwamen na nog meer mooie uitzichten aan bij Columbia Icefield Centre waar we een rit boekte met een supermonstertruck de Ice Explorer waarmee we een gletsjertocht maakten over het miljoenen jaren oude ijs van de Altabascagletsjer.
De gletsjer is flink geslonken de afgelopen 200 jaar en aan de kanten groeien bomen die amper 2 meter hoog en 700 a 800 jaar oud zijn.
Het was een spectaculaire rit en wandeling op de gletsjer..
Vanuit hetzelfde Centre konden we een rit maken naar de Skywalk, dit is een nieuwe attractie het is een platform met een glazen vloer boven een valei met rivieren en watervallen zodat je wanneer je erover heen loopt zo’n 300 meter de diepte inkijkt.
Iedereen aarzelt voordat men de stap op het glas, doodeng! Aangezien ik giga hoogtevrees heb aarzelde ik even wat langer, brrrrr…..maar toch de rondte gelopen en heel eventjes naar beneden gekeken.
Na zo’n 20 km verder op een boscamping gaan staan midden in het bos.